Austin A55 knutselwerkjes


 Na een paar maanden wennen aan onze “nieuwe” Austin Pickup werd het tijd voor een uitgebreide beurt, met olie verversen, doorsmeren enzovoorts. Ook kwam er een APK aan. Dat vind ik altijd spannend met een onbekende auto.  

Er kwam een nieuw luchtfilter op  omdat het oude was nogal zwart was en uur in de wind stonk. 

De contactpunten, condensator en rotor zagen er prima uit, dus die hoefden voorlopig alleen maar schoongemaakt en afgesteld, maar de bougies verving ik door fijne nieuwe.

De remmen hadden meer aandacht nodig. Ik besloot eerst de cupjes te vervangen in de remcilinders voor omdat de oude duidelijk aan het zweten waren. Ik had op de gok A60 cupjes besteld en die bleken inderdaad te passen( de auto heet A60 Half Ton, maar de bestelversie ziet er meer uit als een A50). De remschoenen zijn wel specifiek “Half ton”. Ze zijn van het model “A50” maar met een bredere voering. De zuigers kwamen mooi glimmend uit de cilinders, dus ik had goede hoop dat honen, uitspoelen en daarna de nieuwe cupjes monteren voldoende zou zijn. Tot nu toe nog geen lekkages en we remmen recht, dus dat lijkt gelukt. De achterremmen, waar ik pas nog een nieuwe steller in had gemonteerd, zagen er verder als nieuw uit, dus ik heb ze weer schoongemaakt en afgesteld. Het leuke is dat de achterremmen er precies zo uitzien als die van onze Wolseley, maar ook van de Triumph TR, dus overal wel te vinden. 



Voor het vervangen van de olie en het papieren oliefilter had ik voor de zekerheid een dagje uitgetrokken. 

Je ziet het filter van boven alleen als je heel goed kijkt en van onder is het al even onduidelijk. Het filter zit dan ook recht boven de dwarsbalk waar de wielophanging aan zit. 

Toen ik het filter met één oog in beeld had begon ik met het losdraaien van de lange moer in het midden. Die kwam inderdaad los maar het filter had toch niet genoeg ruimte. Hij kon eigenlijk maar één kant op, maar daar zat een glimmende nieuwe startmotor.  De startmotor kwam er vlot uit en het bleek dat ik hierdoor veel beter zicht op het filter en de o-ring die daar onder zit. Dat was wel fijn en met de startmotor eruit wordt het een veel makkelijker klus. Ook vanwege de beruchte o-ring die tussen de aansluiting en het filter zit. Ik peuterde de ring eruit, monteerde een nieuwe ring die met het nieuwe oliefilter meekwam en monteerde de startmotor en deed nieuwe olie in de de motor. 

Helaas kwamen er na het starten luid slurpende geluiden en binnen een minuutje lag er alweer een halve liter olie op de dwarsbalk en de vloer.  Snel de startmotor er weer uit en het filter er weer af. Ik had inmiddels ook een oude steeksleutel van ⅝ inch kromgebogen zodat ik makkelijk het filter vast of los kan draaien.

Het bleek dat mijn merkloze Ebay-filter een slappe papieren rand had die tussen het filter en de ring kwam. Ik had nog een andere versie van het merk “Classic Gold” met metalen platen aan de uiteinden, zodat die niet kon blijven hangen. Ik besloot dit laatste filter te monteren omdat ik er nog steeds niet heel goed bij kon en zo kon voorkomen dat een papieren rand klem zou komen te zitten. Zo zie je maar weer: je kunt nooit teveel reserveonderdelen bewaren.


Er zat ook nog een lasklusje aan de rechter dorpel. Eigenlijk dacht ik dat er een plaatje op een gaatje kon en dat ik de loszittende onderste rand van de dorpel weer vast zou kunnen lassen. Het bleek dat het gaatje eigenlijk het bovenste deel van een gat was en uiteindelijk zaagde ik er ongeveer één meter en tien centimeter uit. Er zat ook nog een gaatje in de bodem van een centimeter of twintig. 

Toen ik het laatste stuk eruit had en tegen het licht hield, kon ik er allemaal kleine lichtpuntjes door zien. “Ziggy Stardust” merkte iemand op toen hij de foto zag, dus die naam zal wel blijven hangen voor deze auto.  Ik had eigenlijk gehoopt dat ik de reparatie zou kunnen beperken tot de onderkant van de dorpel, maar nu ging toch bijna de hele dorpel onder de deur eruit en kwam er nieuw ijzer in. Ook bleek dat de binnendorpel een stukje nieuw ijzer nodig had. Ik maakte een groot reparatiestuk voor de buitendorpel en een twee kleinere voor de binnendorpel en het gaatje in de vloer. Dat was iets zwaarder werk dan verwacht want de plaat die ik als 1 mm kocht, bleek 1.25 mm te zijn. 

De apk verliep uiteindelijk zonder problemen. Het kluslijstje is ook fijn geslonken en Ziggy is nu weer helemaal operationeel en heeft al wat fijne tochtjes gemaakt.