Roest, een eeuwige strijd voor oldtimerliefhebbers



Als roest zich eenmaal fijn overal in je klassieker heeft genesteld, zit er niks anders op dan de boel grondig aan te pakken. De roest moet eruit! Dat wordt slijpen, schuren en lassen!
En daarna is zwaar verzinken is natuurlijk het beste. Helaas is dat niet altijd mogelijk en vaak is het ook niet nodig. Als de auto maar grotendeels roestvrij is, dan is de roest lang buiten de deur te houden door ervoor te zorgen dat er geen zuurstof en water bij kunnen komen. Oh, en geen zout natuurlijk: even met je 4x4 over het strand en dan door een plasje water rijden maakt het roestduiveltje heel erg blij!
Er zijn veel middeltjes tegen roest en de fabrikanten claimen stuk voor stuk geweldige resultaten.
In de loop der jaren heb ik heel wat spulletjes uitgeprobeerd en inmiddels lijkt een combinatie van de volgende produkten goed te werken:
In de balken Waxoyl(moet regelmatig opnieuw), Mike Sander of Fluid Film (Schapenwolvet).
Mike Sander voor onder een modderauto die van onder niet mooi hoeft te blijven. Mike blijft altijd zacht en vet en trekt dus rommel aan. Het maakt ook de onderkant van je auto glad, dus kijk uit met het opkrikken. Hij glijdt zo van je kriksteunen af! Mike Sander moet eerst worden opgewarmd om goed vloeibaar te zijn. Prachtig voor de binnenkant van deuren en baken.
Fertan voor oppervlakkige roest en in naden en kieren, Daarna Waxoyl of Mike Sander erover.
Epoxy en Owatrol voor het bijwerken van kleine roestplekjes.
ik spuit ook regelmatig Owatrol en/of (Tenco)scheeps antiroest compound in naden en kieren(hardt niet uit).
Lijnolie schijnt de muizen nogal aan te trekkken en droogt uiteindelijk uit. Scheeps- anti-roest heeft als bijkomend effect dat je auto(en de garage) naar een palingrokerij gaat ruiken.
Een dunne laag zwarte tectyl/underbody in wielkasten en onder buitendorpels onder de vlakke vloer(over amber tectyl). Het idee is dat de lagen dun en flexibel en liefst deels vloeibaar blijven.   Dikke lagen komen los en zijn dan juist mooie roestnesten! Gebruik nooit afgewerkte olie. Dat zit vol zure verbrandingsresten die roest bevorderen en is ongezond aan je handen. Ik heb wel eens tectyl met een kwart nieuwe olie gebruikt tussen subframes. Zelfs oude verfresten vermengd met lijnolie vormen een taaie laag. Niet mooi, wel functioneel.

Er is geen enkele behandeling die eeuwig blijft zitten, dus je moet echt jaarlijks goed onder de auto de beschermlaag nakijken en bijwerken. Zelfs dan zul je af en toe een gaatje moeten repareren dat ergens van binnen naar buiten ging roesten op een plek waar je't niet verwacht. 
In de motorruimte spuit ik vaak WD40(oid) tussen alle naden en op alle hendeltjes en palletjes. Glimt en smeert!

Ja, ik weet het: mijn antiroestkastje lijkt met al die middeltjes veel op het beautykastje van menig dame. Ook bedoeld om het overmijdelijke verouderingsproces tegen te gaan.