Carburateurs: wil je een Weber of SU op je MG?


Ik zal het maar meteen zeggen: Ik wil een SU-carburateur op mijn Engelse MG!

Toen we onze Roadster kochten zat er heel trots een glimmende Weber op gebouwd. Er zat ook een testrapport bij van een "Rollenbankspecialist", maar hij liep gewoon voor geen meter en met de gemonteerde sproeier had hij ook nooit goed kunnen lopen. Hij liep wel hard, maar stationair was het een beschamende vertoning en optrekken vergde een loden voet.

Zo'n Weber is best duur, dus ik had nogal veel tijd besteed aan het goed lopend maken. Maar hij bleef nogal temperamentvol doen. Met een zekere koppigheid had ik het ding uit elkaar gehaald, vacuüm lekken verholpen en uiteindelijk een rijkere sproeier besteld en gemonteerd. Na al deze acties liep de MG wel lekker hard en kon ik ook zonder gêne bij het stoplicht stilstaan. Hij liep eigenlijk gewoon prima, dus de auto kreeg een fijn plekje om de winter door te brengen in afwachting van mooie voorjaarsdagen, maar na de winter eenmaal wakker gemaakt was het maar een nukkig reutelding geworden. De keurmeester vond wel dat ie perfect afgesteld was, gezien de Co-metingen en dacht dat het iets met de ontsteking moest zijn.

Nou had ik er al een elektronische ingezet, maar omdat ik alle vertrouwen heb in de deskundigheid van de keurmeester begon ik daar maar te zoeken: Bobine, rotor, kabels en kap vervangen en uiteindelijk zelfs de contactpuntjes maar weer teruggezet.

Zonder resultaat natuurlijk. Wel ontdekte ik dat de verdeelkap, die ik een jaar eerder vernieuwd had nu een gat vertoonde: Een van de clips waarmee de kap vastzit was door een dunne plek van de kap heen gegaan. Die kap bleek daar veel dunner dan de oude, dus ik heb maar weer een oud model gemonteerd. Zonder verder resultaat overigens, dus het werd tijd verder te zoeken: luchtlekken zoeken, een loszittende katalysator(ja die zit erop), kleppen stellen, carburateur diverse keren demonteren en schoonmaken, benzinepomp testen etc. Het maakte allemaal geen verschil. Tot ik de stationair sproeier van de Weber weer verving door een nog rijker exemplaar: toen liep ie weer goed. Nou moe!



Dat betekende natuurlijk dat er toch ergens een luchtlekje moest zitten. Ik werd steeds minder enthousiast over die Weber.

Ik wil zeker niet zeggen dat zo'n ding slecht is: als het eenmaal goed is, zou het goed moeten blijven en met die Weber ging de MG wel als de brandweer. Maar ik kreeg gewoon de pip van dat ding met al die losse schroefjes en “fixed jets” en kleine luchtkanaaltjes. En er komt een rotherrie uit dat ding met zo'n schuimfilterje. Ik wilde veel liever gewoon een SU of twee.

Twee SU's kunnen er niet zomaar op omdat er een heel ander spruitstuk op zit dan bij de eerdere MGB en de Hoofdremcilinder zit bij deze versie ook in de weg. Vanuit de fabriek zit er een enkele Stromberg op, maar de aansluiting op het spruitstuk is wel hetzelfde als die van een 1 3/4 SU. Laat dat nou dezelfde maat zijn als die op een Austin 1800 zit! Hoewel mijn Wolseley een “S” is, met twee carburateurs, zou ik toch wel ergens in alle dozen bewaarde onderdelen een bruikbare SU HS6 kunnen vinden?

Hoe kom ik nou op die HS6? U weet vast wel dat SU-carburateurs zijn genummerd naar de maat van de luchtinlaat in achtste Inches boven 1 inch. Dus een HS6 is een 1+6/8, oftewel 1+3/4. Een Hs2 is dan natuurlijk een 1+ 1/4. Een Hif44 is dan natuurlijk gewoon 44mm(1+3/4). Een SU8 carburateur is natuurlijk 2 inches: onweerlegbare Britse logica!

Ik vond op zolder uiteindelijk ongeveer anderhalve 1 3/4 carburateur in onderdelen, dus daarvan kon ik inderdaad een hele maken. Het was schokkend te merken hoe goed de MG nu startte en meteen(te) zoetjes stationair liep. Ik had er gewoon een willekeurige naald, veer en sproeier in zitten uit de twee verschillende carburateurs, dus optrekken was nog niet wat het moest zijn. Ik wilde gewoon weten of er nog wel leven zat in die oude spullen uit de doos. Maar toen ik er een bij elkaar horend setje van de Austin 1800(AUD 684)in zette, was het probleem over. Met hulp van de geweldige telefonische helplijn van Burlen fuel systems (http://sucarb.co.uk/) heb ik een nieuw setje met juiste naald, veer en sproeier besteld en die heb ik uiteindelijk gemonteerd en de auto rijdt nu weer zoals het een beschaafde roadster betaamt. Er past zelfs een standaard 1800 luchtfilter op de carburateur!



Door al dit gedoe heb ik wel veel over de Weber geleerd, maar ook over de SU was nog veel te leren, hoewel ik daar natuurlijk al jaren met veel plezier gebruik van maak. Het belangrijkste dat ik al wist, maar dat nu wel heel duidelijk werd, is dat je de juiste onderdelen moet gebruiken en dat het soms lastig is te bepalen welke onderdelen er in jouw SU horen als het type plaatje ontbreekt(dus verlies'm niet!). De opbouw van die Su is zo simpel dat je gewoon een bepaalde maat carburateur op verschillende auto's kunt gebruiken. Je moet natuurlijk geen heel klein Su-tje op je 3-litre zetten, Maar er is geen reden waarom een 1 3/4 carburateur van een Princess niet op een MG zou werken. Zolang je de juiste naald, sproeier en veer gebruikt hoef je weinig problemen te verwachten.

Die gegevens zijn voor de B-motor ook te vinden in (bijvoorbeeld) de Haynes voor je auto, maar het boek: “BMC and Leyland B-series Engine Data” van Lindsey Porter geeft een overzicht van de meeste toepassingen van de B-motor in verschillende voertuigen.

En die Weber? Die heb ik nog even in de kast. Hij glimt wel mooi...