4x4 Trial Valburg van Stichting 4x4 Sport

De Stichting 4x4 Sport hield een trialwedstrijd in Valburg. De deelnemers beschikten over voertuigen in diverse wedstrijd klassen, zoals "ATV", "Verbeterd" en "Proto". Deze Range Rover met vierwielbesturing reed in de Proto-klasse.Bij deze wedstrijd speelt snelheid overigens geen rol, maar gaat het om de behendigheid van de bestuurder met zijn voertuig.
Team T&J hield de eer van de klassieke Jeeps hoog met een wat gelifte, maar toch smalle CJ7.

Deze diepe waterplas zorgde voor stoomwolken van onder de motorkap

 
Ook de  bijrijder heeft een belangrijke functie voor het spotten van obstakels.  
De KNAF-marshals hielden de verrichtingen goed in de gaten en riepen luid "paal" als er een paaltje werd geraakt. 

 
De kleine wagentjes hadden een voordeel op het smalle parcours
In de USA op de markt gebracht als de "Brute"
 
Fanatieke marshals moesten goed ter been zijn in het gladde terrein.

Het ging erom de juiste lijn te vinden en de paaltjes te vermijden.
 
Op de parkeerplaats troffen we twee fraaie Jeep trucks, de gele J20 zag eruit alsof ie pas nog helemaal gerestaureerd was en de rode J20 leek wel een mooi en vrijwel origineel exemplaar.

 
Vierwielbesturing op de Proto.

Zelfs op deze kleine Suzuki had men vierwielbesturing gebouwd.
 
Er waren ook genoeg vrijwel standaard voertuigen

 
Een quad werkt ook prima bij deze trial
Deze is er klaar voor, maar bleef toch buiten staan.
 
Alweer een klassieke LJ

 
Licht van gewicht en met de juiste overbrenging beklom deze auto soepel de helling op.

 
Deze Jeep moest nog een paar keer steken om op de proef te komen.

 
Om vervolgens langzaam de helling op te kruipen. 


 
Het voordeel van een V8: koppel

 
Nog meer krappe bochtjes.

 
Ook een CJ, met een lijn zescilinder motor dit keer.