Ook handig: de motorkaplamp



Er zijn heel erg mooie looplampen te koop voor in de garage. Met een stekker en snoer of batterij, met ledlampjes , gloeilamp of buislamp. Vanaf een tientje, tot een paar honderd Euro. De handigste vind ik zelf een oplaadbare lamp met magneet, die je dan onder het spatbord  plakt als je aan de remmen moet werken. Deze lamp werkt dan weer niet zo fijn als je onder de motorkap moet werken. Hij blijft gewoon niet zitten als er weinig ijzeren delen in de buurt zijn om’m vast te plakken. Natuurlijk heb ik mooie TL-balken aan het plafond, maar de motorkap zet de motorruimte dan weer in de schaduw.  
Een poosje geleden zag ik bij de APK-garage een lange lichtbalk met haken om onder de motorkap te hangen!  Ik had al jaren een oude 120 centimeter lange tl-balk in de garage liggen, met een snoer en stekker eraan.  Altijd handig om onder de auto te leggen of als werklamp in een donkere zolderruimte.  Ook had ik nog  wat nylon touw en een paar kunststof haken van een aanhangernet.   
Op eenvoudige wijze kon ik de haken en het touw aan het ijzer van de balk maken en ik had zomaar ook zo’n fantastische verlichting voor onder de motorkap. De plastic haken zijn sterk genoeg en beschadigen de lak niet! Ik maakte dit apparaat van rommel die ik nog in de garage had liggen, maar als je’t heel mooi wil doen, neem je zo’n watervaste TL lamp,  zware kwaliteit snoer en stekker en een mooi rvs kettinkje. Dit geval past natuurlijk niet goed onder de motorkap van een Mini, maar de grotere modellen hebben altijd genoeg ruimte en handige gaten om de haken in te bevestigen.