Boekenplank: The Last Real Austins 1946 to 1959
Plaatjesboeken met relatief onbekende auto’s zijn over het algemeen vaak een beetje teleurstellend. Tenslotte kennen de verzamelaars ervan de auto’s goed en die liefhebbers hebben zelf natuurlijk al een goede verzameling plaatjes. Aanvankelijk vroeg ik me ook af wat dit boek, geschreven door Colin Peck nu weer zou toevoegen aan de bekende werken, zoals “ the Complete Catalog of Austin cars” en “The Austin”, maar de schrijver is er toch weer in geslaagd nieuw fotomateriaal te vinden en een beknopte geschiedenis te geven van een periode die tot nu toe relatief weinig aandacht kreeg.
Het boek begint in de tweede wereldoorlog, toen de autoproductie in de Austin-fabrieken beperkt werd tot kleine aantallen van de Eight, Ten en Twelve. Vaak waren daar ook militaire versies van beschikbaar, zoals de “ Tilly”, maar de overige productiecapaciteit werd vooral besteed aan vliegtuigmotoren en munitie. Na het korte hoofdstuk over “ The War years” vervolgt het boek met de auto’s die in 1945 nog in productie waren en de lancering van de “Sixteen”, met de in de oorlog ontwikkelde 2200cc kopklepper in de carrosserie van de “Twelve uit 1939. Daarna is het ”export or die”, waarin beschreven wordt hoe de A40 Devon naar de USA gaat om de export op gang te brengen. Vervolgens komen de kleintjes aan bod, in de vorm van de A30, A35 en A40 Farina. In “Family cars” passeert nog eens de Devon als aanloop naar de A70 Hampshire, Hereford en Somerset. Het hoofdstuk eindigt met de “nieuwe” Cambridge en Westminster. “Luxury cars” beschrijft de opkomst van de grote Sheerline en Princessen tot aan de A105 Vandenplas. Het hoofdstuk “ Sportscars-Some were and Some weren’t” geeft een aardig overzicht, met kanttekeningen vanaf de A90 Atlantic tot aan de Sprite. De Metropolitan krijgt een eigen hoofdstuk, net als de taxi’s, offroaders en light commercials.
Het laatste hoofdstuk heet “ The BMC-influence”. Dat de schrijver de voor-BMC-Austins als “echte Austins” ziet, blijkt wel uit het feit dat het boek eindigt met de observatie dat de (wurg)greep van BMC steeds sterker werd, met de introductie van de “Farina-styled” Austin Cambridge, de A99 Westminster en de voorwielaangedreven Mini.
Overigens vind ik dat de mening van de schrijver nergens op een vervelende manier overheerst. Het is meer een constatering dat de zelfstandigheid van Austin op een bepaald moment voorbij was en dat men deel uit maakte van een nieuwe wereld. Die van BMC en de Badge-engineering. Een periode die veel van onze leden juist erg aanspreekt. Vooral ook voor die liefhebbers lijkt me dit juist een leuk boek, om beknopt te lezen wat er aan de periode van BMC-Leyland en Austin-Rover vooraf ging.
Dit boek is te koop via de bekende autoboekwinkels of via Internet, de adviesprijs is 14,99 Ponden, maar als je even zoekt ook tussen 12,- en 16,- Euro.(Amazon.co.uk)
The Last Real Austins - 1946-1959 (Those Were the Days Series), Paperback, 20.5x19cm 96 pagina’s, 48 kleur & 41 zwart-wit foto’s:
ISBN: 978-1-84584-193-5