Boekenplank "The Story of the Quarter Ton"




De volledige titel van dit fraaie boek is: "The Story of the Quarter Ton, 4x4, utility in British Military Service 1941-1958 Ford & Willys jeep - Austin Champ - Land Rover Series I". Dit boek gaat zeer uitgebreid in op de ontwikkeling en geschiedenis van deze voertuigen en hun (met elkaar vervlochten) geschiedenis: De Jeep, Austin Champ en Landrover Series one. Het staat vol met mooie verhalen en historische foto's waarvan ik er heel wat nog nooit gezien had. Voor de snuffelaar in voertuighistorie een geweldig kijk- en lees avontuur.
Het boek is verdeeld in drie grote hoofdstukken. De hoofdstukken zijn weer heel wetenschappelijk verantwoord verdeeld en per voertuig worden de volgende onderwerpen behandeld: Ontwerp en ontwikkelingen,produktie,variaties en aanpassingen, inzet en gebruik, technische beschrijving en een referentieoverzicht.
Soms is het wat droge kost, maar tussen de kale feiten zijn er steeds weer interessante nieuwtjes en bijzondere verhalen te vinden. Zoals de titel al aangeeft, gaat het wel om de militaire inzet, maar de test en produktiefoto's zullen ook de "Civiele" voertuigliefhebber vast aanspreken.
Het kan natuurlijk zijn dat u geen interesse heeft in de Jeep of Landrover, maar alleen in de Austin Champ, maar het boek geeft ook op bijzondere wijze weer hoe deze drie voertuigen met elkaar verbonden zijn.

Niet alleen omdat de Jeep een geestelijke voorouder is van alle huidige 4x4-voertuigen, maar er is meer:
Zo maakte Bantam(voorheen American Austin), voordat ze de Jeep ontworpen, Austins in licentie en hebben ze als eerste een soort rijdend platform bedacht met een Austin-motor.Toen de Britten overwogen zelf een Jeep te bouwen, kreeg Austin de opdracht een motor ervoor te bouwen. Via allerhande omwegen zou dit ontwerp (volgens dit boek) niet in een Jeep komen, maar de basis voor de na-oorlogse 16 en later de A- en B-motoren vormen. Nuffield nam een Willys Jeep(MB) en bouwde een lichtgewicht Jeep om in vliegtuigen te vervoeren. De Champ(Ontworpen door Nuffield-Wolseley) moest de Britse Jeep worden. Land Rover leende verschillende aanpassingen van de Austin Champ, zoals een ambulance-inrichting. Het eerste prototype van de Landrover werd, zoals bekend gebouwd met een Jeep-chassis en assen en in 1958 was er een samenwerking waarbij in Engeland een Jeep zou worden gebouwd met Landrover-chassis en mechaniek! er is er zelfs eentje gebouwd!

Dit boek, verkrijgbaar via Staman.nl, voor het luttele bedrag van 10,- Euro, bevat voor de liefhebber van elk van deze auto's 214 pagina's interessante geschiedenis en uren kijk- en leesplezier!