Zelf doen: Uitbesteden is ook leuk!


Als hobbyist is het soms wel heel fijn om deskundigen het werk te laten doen. Die deskundigen moet je dan wel kunnen vinden en erop vertrouwen dat ze de operatie tot een goed einde kunnen brengen. Zo ook de Jeep J10 pickup. Daar beleef ik heel veel plezier aan, maar na vele jaren van plezier was de versnellingsbak nogal luidruchtig, de koppelingsplaat was versleten en de fuseekogels mochten ook wel eens gewisseld. Allemaal best zwaar werk. Het is tenslotte een “Truck”!

Ik had al lang het plan om daar iets aan te doen, maar dat plan lag er nu al zo lang, dat ik kon aannemen dat ik er voorlopig de zin niet voor zou vinden. Het werk moest toch gebeuren, dus mocht ik besluiten welke deskundige er aan zou gaan werken. Ik had al bij diverse bezoeken aan de Chevy8shop.nl kunnen zien dat er deskundig aan grote ouwe Amerikanen werd gesleuteld en dat ze dat nog netjes deden ook. Omdat zij bovendien vlakbij in Herwen werken, leek het me wel een handige oplossing om de Jeep daarheen te brengen(op de fiets terug). Mocht het niet goed gaan, dan kon ik de auto toch zo weer naar huis slepen nietwaar?

Om een beetje te wennen besloten we eerst de nodige APK werkzaamheden te doen. Zelf had ik al wat kleine zaken gedaan, maar nu gingen alle vier de fuseekogels eruit, daarvoor werden natuurlijk de naven, schijven, remklauwen en aandrijfassen verwijderd, zodat de Jeep akelig leeg werd in de voorste wielkasten. Alle werkzaamheden gingen steeds in overleg en ook mijn bemoeizucht werd door de heren gezellig in het proces geabsorbeerd. Hierdoor konden we ook steeds zaken bekijken die door deze demontage goed bereikbaar waren en nu makkelijk vervangen mochten worden, zoals stuurkoppeling, remslangen en remblokken. We hadden twee fuseekogels kunnen laten zitten, maar de overige twee waren nu ook makkelijk te bereiken. Hoef ik daar tenminste tot mijn pensioen niet aan te denken! Na de APK-werkzaamheden werd de versnellingsbak eruit gehaald. Dat bleek niet zomaar een klusje te zijn dat je lekker op de oprit thuis doet. In het werkplaatshandboek staat dat zo’n vierbakje “75 lbs” weegt, maar met koppelingshuis, adapter en tussenbak eraan is het absoluut zwaarder dan menig Engels zescylinderblokje dat ik aan mijn kraantje heb gehangen. Twee stevige heren en net zo’n motorkraantje waren al nodig om het ding van de vloer op de werkbank te manoeuvreren. Monteur Peter acteerde later nog meerdere keren hoe hij bijna door de bak verpletterd was bij het eruit halen. Ik vermoed dat ik op mijn opritje in ieder geval klem onder de bak was geraakt om pas ’s avonds door een passant te worden bevrijd. Nee, ik was heel blij dat ik dit aan de deskundigen had over gelaten. De reparatie van de bak leek uiteindelijk wat tegen te vallen. Men vond alleen een kapot lager. Eigenlijk was de rest prima. Dat lager is natuurlijk vervangen, maar verder is de bak na controle gewoon weer in elkaar gezet en gemonteerd.

Natuurlijk is ook de versleten koppeling vervangen. Ook de voorste en achterste keerringen op de krukas waren nu makkelijk te bereiken, dus die konden meteen mee. De Jeep heeft de zomervakantie in het herstellingsoord in Herwen doorgebracht in afwachting van de diverse onderdelen. Liggend in mijn tentje in de Canadese bossen herinnerde ik mij dat een deskundige vriend eens opmerkte dat hij een geluidje hoorde in het differentieel en dat we daar wel naar moesten kijken. Het was een soort “pling”-geluid dat ik heel af en toe tijdens het rijden hoorde. Dus, bij de eerste gelegenheid heb ik een mailtje naar de garage gestuurd met de vraag even in het differentieel te kijken naar dat “pling”-geluidje. Onderzoek wees uit dat het differentieel nogal stuk was. De “carrier” zat los in de lagers, de planeetwieltjes zaten helemaal los en het pignon miste een hele tand. Dus er werd een gebruikte carrier besteld, maar veel lastiger bleek het vinden van een nieuw kroonwiel en pignon. Uiteindelijk wist zoekguru Thomas de nodige onderdelen te vinden. Inmiddels was ik weer thuis van vakantie en kon ik de schade met eigen ogen aanschouwen. Het lijkt erop dat een deel van de problemen is veroorzaakt door een materiaalfout in het pignon, dat vol zit met kleine putjes, maar ook dat de lagers in het verleden niet goed gemonteerd zijn.

Inmiddels is de geheel herstelde Jeep weer thuis, inclusief een doos met kapotte onderdelen voor het gruwelkabinet. Nu rij ik weer heel tevreden rond in mijn baby-dinosaurus. Met dank aan Chevy8shop.nl natuurlijk.

Vreemd genoeg is het geluidje waarvoor we aanvankelijk in het differentieel gingen kijken toch weer terug gekomen. Aangezien het differentieel nu is voorzien van nieuw binnenwerk en de kruiskoppelingen en vernieuwde versnellingsbak prima zijn, maak ik me daar geen zorgen om. Ooit merk ik vanzelf wat het is…..