Zelf doen: Je voertuig in de verf zetten


Als een klassieker zo diepgaand gerestaureerd is dat er over de hele auto een nieuwe laklaag moet komen, dan is een professionele spuitbeurt de snelste en meest gekozen oplossing. Deze oplossing levert ook meestal een perfect resultaat met moderne lakken die voor een amateur niet te verwerken zijn. Professionele watergedragen lakken en tweecomponentenlak zijn voor ons als amateur niet te verwerken in ons tochtige schuurtje. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om zelf tot een goed resultaat te komen.

Vroeger kon je nog een professionele spuiter vinden die in zijn garagebox voor een paar honderd gulden een auto helemaal strakmaakte en in de celluloselak zette. Als tegenhanger van spuitwerk kende men vroeger ook de techniek van "coachpainting, waarvoor een voertuig met een kwast hoogglanzen werd gelakt. Het was dat ook mijn auto’s als een oud schip regelmatig moesten worden bijgewerkt en van de juiste(of een contrasterende) kleur voorzien. Inmiddels is daar dan ook een bepaalde systematiek in te zien die ik hieronder zal proberen uit te leggen. Misschien hebt u er ook iets aan.

Een auto waarbij een soort van professioneel resultaat gewenst is, kan worden gespoten. Aan zelf spuiten heb ik inmiddels een hekel, dus als dat nodig is laat ik dat met veel tegenzin doen. Liever heb ik dan een auto die al (bijna) goed gespoten is en werk ik zaken bij met een simpele airbrush uit de hobbywinkel (of desnoods spuitbus). Dan kan je later de ingespoten plek met schuurpapier 1000/1200, water en zeep polijsten.

Na dit polijsten met “Commandant” en autowas nawrijven. Dit polijsten en poetsen is eigenlijk meestal nodig, dus dat zal ik straks meer uitgebreid uitleggen.


Spuiten gaat snel, maar maakt erg veel spuitnevel en moet snel gebeuren. Er gaat ook meestal iets mis en de timing moet perfect zijn. Veel rustiger en ontspannender vind ik schilderen. Hiervoor moet de lak niet te snel drogen anders krijg je lelijke strepen. De lak moet ook niet te vloeibaar zijn, want anders zakt’ie er weer af. Je kunt de meeste lakken door de verfwinkel op “kwastdikte” laten maken.
Als het belangrijk is dat de lak spiegelglad gepolijst moet kunnen worden, laat ik autolak aanmaken in een blik(op nummer).  Die wordt erg hard en is goed te schuren en polijsten. De lak gaat dan na het in de was zetten enorm glanzen.
Als het om een “gebruiksauto” gaat vind ik het belangrijker dat de lak sterk is en beschadigingen makkelijk kunnen worden bijgewerkt. Ik zoek dan in de gewone verfwinkel een “wenskleur” uit die leuk is of hetzelfde is als de oorspronkelijke kleur. Een industrielak op Alkydbasis bevalt me dan het beste. Deze wordt langzaam droog en trekt goed strak. De industrielak valt nog enigszins te polijsten. De huis- en dakgoot-alkydlak blijft ietwat plastisch, dus daar moet je niet teveel op polijsten.

Deze lakken worden het strakste als je ze met een zachte roller verwerkt of na het kwasten met een roller afmaakt. Hou er ook rekening mee dat lichte, gele en rode kleuren minder snel dekken. Waar een grijze lak van hetzelfde merk in twee lagen goed dekt, heeft een gele of oranje (Blaze) er wel minstens vier nodig. Om opeenvolgende lagen strak te krijgen moet je natuurlijk tussen iedere laag schuren.
Verder is het misschien ook handig te vermelden dat bij donkere kleuren oneffenheden meer opvallen dan bij lichte kleuren. Het is natuurlijk bij alle verfwerkzaamheden van belang dat de ondergrond perfect is bewerkt. Dat lukt mij natuurlijk niet altijd.

Nog even over dat polijsten: in Nederland zijn we gewend dat een auto wordt geprepareerd en gespoten. Na het spuiten bouwen we de auto op en dat is dan dat. De lak moet meteen perfect zijn.
In Engeland is dat nog niet zo lang zo. Men rekent er vaak (en niet onterecht) nog op dat er sinaasappelhuid en zakkers moeten worden weggeschuurd en gepolijst.
Met celluloselak gaat dat ook perfect. Koetsen werden vroeger met een zachte lak geschilderd, met de kwast. Vrachtwagens en kermiswagens nog steeds.
Bij bepaalde moderne lakken, metallic en met blanke lak afgedekte lak is het polijsten niet mogelijk. Dit gaat alleen goed bij een solide lak die door en door gekleurd is.
Ik ga er van uit dat kwaststrepen, zakkers en sinaasappelhuid(na rollen) eruit moeten.
De lak moet dan wel helemaal zijn uitgehard. Liefst wacht ik enkele weken voor de zekerheid.
Met een krukje, een emmer water met een beetje afwasmiddel, schuurpapier 1000 en 1200 ga ik dan rustig een paar uren aan het schuren.  Niet de hele auto in een keer, maar gewoon per paneel(deur, spatbord, motorkap). Zeker een uur per paneel. Tot het schuren volstrekt egaal aanvoelt. Bij zakkers kun je het schuurpapier het best om een blokje doen, dan pak je alleen de hoogtes aan. Goed opletten dat je niet dor de lak heenpoetst. Vooraf moet je ook inschatten of er wel genoeg lak op de auto zit.

Tijdens het schuren neem ik regelmatig het paneel af en maak ik het droog. Je kan dan zien of het paneel egaal mat geworden is.



Als dat het geval is ga ik met de commandant aan de gang. Weer minstens een uur poetsen. En daarna nog wat langer voor de zekerheid. Je kunt het paneel hierna alweer met een doek oppoetsen.
De glans die er dan op zit lijkt heel erg op een prachtige oude laklaag. Als je een “antieke” finish wil moet je hierna niet te lang doorpoetsen met was. Als je gewoon hooglans wil, moet je weer een uurtje aan de gang met een harde autowas. Nadat je de was uitgepoetst hebt, kun je zien hoe het resultaat is. Gegarandeerd dat je dan nog een poosje met commandant en was aan de gang wil om het verder af te maken. Dit polijsten is een prima manier om ergelijke foutjes in de lak te herstellen, ook als ze er al lang inziten. Foutjes die onder de lak zitten kun je er niet mee wegwerken.
Ik heb in Engeland auto’s gezien die gewoon heel ruw met de kwast waren geschilderd, maar er na enkele weken polijsten en poetsen perfect uitzagen.
Natuurlijk ben ik de eerste om te bekennen dat het mij nog niet voor een hele auto perfect is gelukt. Gewoon omdat ik geen echte perfectionist ben. Maar er is een aantal plekken op een aantal auto’s waar ik zeer tevreden over ben.
Een auto spuiten is een kwestie van uren, maar aan het polijsten en poetsen kan je dagen besteden als je een “concours”-resultaat wil bereiken. Probeer het zelf ook eens. Misschien kunt u eens beginnen aan een klein plekje op uw auto en rolt u hem volgend jaar dan wel helemaal over.