Led lampen in uw klassieker





U hebt vast wel eens zo'n moderne auto gezien met van die LED-achterlichten.Of van die driedeurs Petjes met blauwe daglichtlampen. Op actuele zakenauto's zie je vaak van die fel blauw-witte wenkbrauwen of felle lichtstrepen onder de koplampen. Dat zoeken we dus niet voor onze klassieker. Niets staat zo suf als een voor-oorlogse auto met van diepriemende blauwe lampen aan vind ik. Ik vraag me ook af of het echt nodig is om led- lampen te monteren in een auto die relatief weinig gebruikt wordt. Tenzij het een oplossing is voor een mogelijk probleem. Om dat te weten te komen moeten we eerst bedenken wat de voordelen van deze lampen kunnen zijn en of er omstandigheden zijn waarbij led-lampen juist een oplossing kunnen zijn voor onze klassiekers.


Een voordeel van Led-lampen is natuurlijk dat ze erg weinig stroom verbruiken. Dat kan een oplossing voor auto's met gelijkstroomdynamo's of zwakke stroomdraden. Een felle rem/achterlamp is vaak al 20 watt, terwijl een felle led-lamp met dezelfde functie 5 watt heeft. Ik ben geen  elektrotechnicus, maar het is me wel opgevallen dat een lampje met een hoger wattage meer warmte produceert dan een laag wattage. Een lamp die veel licht geeft bij een laag wattage lijkt me dan een voordeel. Het tweede voordeel is natuurlijk dat ledlampen zelden helemaal stuk gaan omdat er meerdere lichtbronnen in een lamp worden gebruikt, dus je kans op een niet werkend achterlicht wordt een stuk minder. Enige tijd geleden was het nog een heel geknutsel om een Led-lamp in te
bouwen. Inmiddels zijn er voor de meest voorkomende autolampen gewoon standaard vervangers beschikbaar. Met een beetje zoeken op Internet is het zelfs mogelijk Mini-koplampen te vinden, die dan natuurlijk op legio andere auto's passen. Het is dus veel makkelijker geworden om Led-lampen in je auto te gebruiken.





Led koplamp van truck-lite.com

Hoewel er wel Led-vervangers bestaan voor de bekende H4 lamp, is het niet effectief om de lamp in je bestaande koplamp te vervangen door de huidige Led H4, omdat het lichtbeeld niet hetzelfde kan zijn. De halogeenlamp verspreidt het licht rondom, terwijl een Led alleen het licht vooruit straalt. Dit speelt natuurlijk bij alle lampen die afhangelijk zijn van een reflector, maar bij de koplamp is het lichtbeeld essentieel om goed te kunnen zien en anderen niet te verblinden, dus tenzij je een speciale
led-koplamp aanschaft heb je er op dit moment niet veel aan, behalve misschien als stadslicht of wellicht daglichtlamp.






In een koplamp met helder glas zet je natuurlijk geen Ledlamp. Sommigen zien er uit als een mini-kerstboom, dat is geen gezicht. Stadslichtjes binnenverlichting en richtingaanwijzers Deze lampen zijn al veel makkelijker. Zoals hierboven al vermeld, zijn daar allerhande vervangers voor te vinden. Om die vervangers te vinden moet je eerst het model van je lamp weten. Dit model staat vaak op de metalen voet van de lamp. Het enkelvoudige achterlichtje van 10 watt wordt bijvoorbeeld
aangeduid als BA15S. Vaak is de armatuur in je oude richtingaanwijzers of achterlichten verroest.



Je kan dan losse Led-blokjes kopen. Die kan je in het achterlicht plakken of schroeven. In mijn Wolseley Ten uit 1939 waren de voorste "Sidelights" onbruikbaar geworden. Ter vervanging van het verroeste binnenwerk zijn er Led-blokjes in gemonteerd. Dat is heel eenvoudig en je kan een lamp met een wit glas van oranje leds voorzien. Als ze niet in gebruik zijn zie je er niks van. Mijn ervaring is overigens dat de kleur van de Leds en lens belangrijk is. Achter gekleurde glazen kan je het best
witte leds gebruiken. Achter witte glazen werkt elke kleur die je wil. Een oranje led in een rode lens geeft wel oranje licht door, maar erg weinig.Ook van belang is de polariteit van je auto. Omdat een Led een diode is, werkt de lamp alleen als de stroom de goeie kant uit gaat. Dus als je standaard vervangingslampen gebruikt MOET je negatieve aarde hebben. Bij Positieve aarde doen ze' t gewoon niet. Bouw je de universele blokjes in, dan moet bij positieve aarde de rode draad aan de aarde. Ik heb ook gemerkt dat Led-knipperlichten anders knipperen. Als ze uit zijn, zijn ze ook gewoon
helemaal uit, terwijl een gloeilamp relatief langzaam "dimt". Het is me dan ook wel eens overkomen dat ik bij een snelle blik op een afslaande auto het (langzame) knipperlicht geheel miste.

Het bekende rem/achterlicht van 21 en 5 watt is de BAY15D. De vervangers worden ook met die code aangeduid. Let overigens op: de kwaliteit is verschillend. Sommige vervangers zijn duidelijk zwakker in lichtopbrengst dan anderen. Het is de moeite waard om wat rond te zoeken. De universele
blokjes zijn natuurlijk ook te gebruiken, maar je zal er twee nodig hebben en veel van de blokjes zijn eigenlijk te zwak voor het remlicht. In onze MG gebruiken we inmiddels de vervanger van 5watt, die feller zijn dan de oude lampen.



Er bestaan ook 3watt vervangers daarvoor, maar die zijn aanzienlijk zwakker.



Ik kocht deze 5 watters, net als de blokjes via leds-buy.nl . De 5 watters kostten ongeveer 15 euro per stuk, de blokjes tussen de 3 en 5 euro. Leds zijn dus nog aanzienlijk duurder dan gewone lampjes. De reden dat ik deze monteerde was dat de remlichtschakelaar doorgebrand was en dat de nieuwe die te koop zijn nog zwakker zijn. Ik had ook een relais kunnen monteren, maar de Led-lamp kan in het standaard achterlicht en 5 watt is toch aanzienlijk minder dan twee keer 20 watt.



Eindconclusie: ik zou niet zondermeer overal Led-lampen monteren. De oude gloeilampen zijn over het algemeen heel betrouwbaar en erg goedkoop, maar op plaatsen waar de armatuur verrot en niet overal te koop is, zijn universele blokjes goed bruikbaar. Op plaatsen waar een lager wattage uitkomst biedt zijn de vervangers op hun plaats. Deze vervangers zijn het makkelijkste te
monteren, maar zijn (nog steeds)veel duurder dan de gloeilampen. Het is natuurlijk ook essentieel dat de lampen veilig zijn en voldoende zichtbaar zijn voor het overige verkeer en dat je nieuwe lampen het overige verkeer niet verblinden. Ik verwacht dat bij moderne auto's de Ledlampen wel steeds meer toegepast zullen gaan worden, maar op onze klassiekers zie ik een beperkt nut.