Jeep CJ handremgedoe en uitlaatlekkages

Toen ik de Jeep op een mooi hellend plekje wilde parkeren om een sfeervolle foto te maken, trok ik zomaar de handrem uit het dashboard omdat de kabel brak. Ook maakte de uitlaat pruttelende geluiden, dus het was weer tijd voor wat reparaties.
Allereerst kon ik de handrem weer in het dashboard terugzetten. Dat ging vrij eenvoudig. Alleen het ratelmechanisme kostte wat gepruts.
Daarna monteerde ik een nieuwe kabel naar de remtrommel. Inderdaad: deze oude Jeep heeft maar een enkele remtrommel voor de handrem, achterop de tussenbak.
Hierna was de uitlaat aan de beurt. Ik wilde een extra ophangpunt maken onder de vloer. Hiervoor moest ik het onder de passagiersstoel ingebouwde compartiment openmaken. Ik kon daar niet zomaar bij omdat er een frame voor de stoelen bovenop was gemonteerd, dus het frame en de stoel moesten er worden uitgeschroefd. Ik had het compartiment nog nooit opengemaakt, dus ik was benieuwd wat de vorige eigenaar erin had achtergelaten. De vondst viel wat tegen: er zat een oud multitool en een slinger voor een krik in.
Maar ik kon nu wel het gat boren voor de bevestigingsbout van het nieuwe ophangpunt. Voordat ik het deksel weer dicht deed, heb ik het compartiment schoongemaakt en er een boel lijnolie and anti-rust-compound in gedaan.
Dit is het nieuwe ophangpunt. Er zit een beugel aan de vloer geschroefd en een gewapende rubber strip gaat naar een beugel op de uitlaat. De geroeste uitlaat had ik vervangen door een korte pijp.
Ondertussen maakte ik ook een simpel handgas voor de Jeep. Ik had een mooi systeem gezien bij de Austin Gipsy, dus dat idee nam ik over. 
Het handgas bestaat nu uit een beugel die op de arm van het gaspedaal zit geschroefd. Op die beugel zit een bout gelast waar een draadeind met een knop in zit. Het einde van het draadeind duwt tegen een plaat op de vloer. Als je de knop indraait, gaat het toerental omhoog. Dit is handig bij een koude start of voor het heel langzaam rijden in het terrein.
Toen ik een proefritje maakte, bleek het handgas prima te werken, maar de uitlaat was veel te luid, dus de uitlaat werd met een langere pijp verlengd naar de achterkant van de auto. Veel beter. Niet dat de auto nu echt stil is, maar nu is het tenminste weer het windgeluid dat je hoort. Zoals dat hoort bij een Jeep met hardtop!