Wegenbelasting voor Oldtimers. Door de bomen het bos niet meer zien?


Er wordt veel geroepen en actie gevoerd met betrekking tot de verandering van de wegenbelasting voor oldtimers, maar praktische informatie zie ik maar heel sporadisch. Dat is best lastig. Daarom ben ik maar eens gaan navragen. Dit verhaal staat helemaal los van eventuele politieke gebeurtenissen. Het is hooguit een gevolg hiervan, dus protesteer, schrijf, onderteken petities, lobby en staak onverminderd door.

Zoals veel eigenaren van klassiekers kreeg ik onlangs een brief van de belastingdienst over mijn auto uit 1979 op LPG. In die brief staat dat ik vanaf 1 januari zeer waarschijnlijk wegenbelasting moet gaan betalen als de eerste kamer op 18 december akkoord gaat. Aangezien die auto 2200 kilo weegt, wil ik erg graag voorkomen dat er ongevraagd een stevige afschrijving in mijn girorekening verzeilt. Dit geldt vast voor meer mensen met een zware auto, gebouwd tussen 1986 en 1974. Het hele oldtimervoorstel vindt u op Rijksoverheid.nl

Mijn idee was, omdat ik toch maar weinig kilometers met die auto maak, uiteindelijk de gasinstallatie te verwijderen en van de "Kwartaalmaatregel" gebruik te gaan maken. Maar wanneer moet ik dat
doen? Als ik de website van de belastingdienst en andere deskundigen bekijk dan zou ik voor 1 januari lpg uitgebouwd moeten hebben en de auto bij de rdw nagekeken en als benzineauto geregistreerd zijn. Dan moet ik eigenlijk vandaag(half december) al beginnen met uitbouwen voordat het besluit helemaal genomen is. Een vreemde situatie.
Ik ben daarom maar eens naar een LPG-inbouwer geweest en ik heb daarna met de RDW en Belastingdienst gebeld en dat was was heel informatief.

- De gasman was er niet erg mee bezig: voor het uitbouwen van LPG-installaties moet je tegenwoordig toch echt altijd naar de RDW. Vroeger was een melding van een inbouwstation voldoende, maar er waren blijkbaar teveel handigerts die vervolgens weer gewoon op LPG gingen
rijden.  Jammer, maar helaas.
De RDW-telefoon gaf  aan dat deze keuring eenvoudig is en dat je online een afspraak kunt maken. Op de website zag ik dat je nu inderdaad op korte termijn terecht kunt, maar het is de vraag of er
wellicht een run op deze keuringen gaat ontstaan na 18 december.

- Op de brief die ik kreeg stond het telefoonnummer van de "BelastingTelefoon Auto" (0800-0749) in het menu zit nu zelfs een apart item" Oldtimer". Ik kreeg een heel behulpzame persoon aan de
lijn die ook meedacht en begrip leek te hebben voor de oldtimerbezitter. Hij raadde mij aan om in ieder geval te wachten tot de eerste kamer een definitief besluit neemt. Ik ga deze auto dus op
zijn advies voor 2014 schorsen. Dan kan ik het gas netjes uitbouwen en de auto door de RDW laten keuren. Ik mag met een geschorste auto naar de keuring.

Als dat allemaal in orde is, dan moet ik een brief sturen naar de belastingdienst( Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting Postbus 9047 7300 GJ Apeldoorn Team bezwaar correspondentie) om aan te geven dat ik graag wil meedoen aan de kwartaalmaatregel. Inmiddels is hiervoor ook dit formulier beschikbaar (11-febr 2014)
Het is de bedoeling dat dat gewoon in de loop van het jaar kan. Hij gaf aan dat dit was veranderd, omdat de 1-januari deadline voor veel klanten een probleem is.  Het is dus zo dat zaken nog veranderen omdat de praktische uitvoering van het besluit nog aan aanpassingen onderhevig is om de klanten beter te kunnen helpen.

- Ik heb ook een paar benzineklassiekers jonger dan 40 jaar en daar heb ik nog geen brief van ontvangen. Wat hangt mij daar boven het hoofd? De Belastingtelefoonpersoon vertelde mij dat ik voor deze auto's ook een brief zal krijgen met een acceptgiro eraan voor het kwartaalbedrag. Men gaat er dus van uit dat de meeste mensen gebruik gaan maken van de kwartaalmaatregel. Als je die acceptgiro betaalt maak je gebruik van de kwartaalmaatregel. Reageer je niet op die brief, dan ga je gewoon de volledige wegenbelasting betalen.In ieder geval moet je dus opletten op de brieven die komen.
Of het allemaal inderdaad zo gaat worden uitgevoerd is natuurlijk niet 100% zeker,
maar dit is blijkbaar wat men nu denkt te gaan doen en met deze informatie is mijn beeld van de aanpassingen weer wat helderder. Deze horde nemen we ook wel!

Vriendelijke groeten,
Christiaan Linford