Wegenbelasting op Oldtimers: Keuze van Vrijheid. Een brief aan de Staatsecretaris.


Geachte mijnheer Weekers,

Ik neem aan dat u veel e-mails en brieven krijgt met betrekking tot de afschaffing van de vrijstelling van MRB voor oldtimers, maar ik hoop dat u er genoeg kunt lezen om een verstandig besluit te nemen en onze vrijheid om met oldtimers te rijden te behouden. Er zijn natuurlijk veel belangrijkere onderwerpen, maar het rijden met je oldtimer is wel een mooie verworvenheid in ons vrije landje.

In de afgelopen dertig jaar heb ik een kleine verzameling niet al te kostbare, maar karakteristieke oldtimers opgebouwd. Het gaat dan om klassiekers van 1937 tot 1991. Uitgangspunt voor mij is dat het een rijdende verzameling is. Voor een deel van die auto's betaal ik gewoon(en zonder morren) wegenbelasting, maar ik kan niet ontkennen dat de vrijstelling heeft bijgedragen aan het feit dat de verzameling groter kon worden dan ik ooit kon denken. Het is toch echt zo dat een hobby de fysieke en financiële ruimte inneemt die gegeven wordt. Met de hele verzameling rij ik nog geen 4500 kilometer per jaar. Het herinvoeren van de volledige wegenbelasting zou die ruimte plotseling erg inperken en ik zou, net als veel verzamelaars, zoveel extra wegenbelasting niet kunnen betalen. Ik moet de verzameling dan natuurlijk zo gaan aanpassen dat ik met mijn favoriete auto's kan blijven rijden. Dat zou beginnen met schorsing of zelfs verkoop van een aantal auto's naar het buitenland. Misschien zou ik ook een moderne auto wegdoen om met een oude te kunnen rijden.

De door u beoogde belastingopbrengsten zullen dan ook grotendeels uitblijven omdat ik merk dat veel oldtimerbezitters er blijkbaar zo over denken. Sterker nog: ik hoor veel oldtimerbezitters nu al roepen dat ze nu echt alles gaan verkopen. Dat zal ik niet doen omdat ik gewoon gek ben op mijn auto's, maar ik moet mijn belastingverplichting natuurlijk wel aanpassen aan de ruimte die ik nu heb voor mijn hobby.

Daarom hoop ik dat u een verstandig besluit gaat nemen en een voorstel doet waarbij het mogelijk blijft oldtimers op de weg te houden, wat mij betreft liefst zonder kwartaalbedrag, maar vooral zonder verplichte dagenkaart, schorsing of ingewikkelde registratie. Voor mij is een deel van het oldtimerplezier namelijk de vrijheid om een auto te kiezen om een mooie dag op te vrolijken, zonder vooraf te moeten registreren welke ik neem.

Vast hartelijk bedankt voor uw onmisbare hulp.

Hartelijke groeten,

Christiaan Linford