Boekenplank:“British Leyland: Chronicle of a car Crash” door Chris Cowin

Over dit Engelstalige boek heb ik diverse enthousiaste reacties gelezen: Het zou een goed onderbouwde correcte weergave zijn van de gebeurtenissen die hebben geleid tot de “Crash” van het British Leyland concern in 1978. Een interessante geschiedenis voor de in autogeschiedenis geïnteresseerde autohobbyist.Inderdaad is het een opsomming van gebeurtenissen en geschiedenis, dus als je daar van houdt is het vast een goed boek. Ik zelf kwam er maar moeilijk door heen. Ik vond het een wat deprimerende opsomming, waarvan ik de meeste zaken ook al in andere boeken gelezen had en ook had ik het idee dat er het een en ander van Internet overgenomen was. Op de achterflap staat trots: “100.000 words. Illustrated”. Het feit dat een schrijver trots meldt dat zijn boek wel 100.000 woorden telt maakt me een beetje onrustig: zitten er dan erg veel woorden bij om tot een indrukwekkend aantal te komen?

Dat blijkt tijdens het lezen ook wel. Het had best iets beknopter gekund. Als je een liefhebber van een bepaald model bent, zal je niet blij worden van de hoofdstukjes over je auto. De waarheid die we meestal al weten over onze auto's is inderdaad niet altijd leuk. Illustrated? Ja, de voorpagina bevat een mooie Leyland-foto van een stapel Mini's, maar de foto's in het boek zijn wazig zwart-wit en twee keer het formaat van een postzegel. Het deed me denken aan een goed werkstuk van een enthousiaste middelbare scholier. Maar als boek, tja, wel informatief, maar niet echt een boek waar ik blij van word.
Als je nog niet zo bekend bent met de geschiedenis van de Leyland-auto's en de bedrijven en personen die onze auto's maakten, dan zou ik je aanraden eerst wat andere boeken te lezen. De bibliografie die achter in het boek staat is dan wel een mooie leeslijst. Daar staan geweldige boeken in vermeld, zoals “The truth about the cars” en “making cars at Longbridge”.

Dat het er goedkoop uit ziet is waarschijnlijk omdat het boek “printed on demand” is. Dat betekent dat een boek niet door een drukker wordt gemaakt, maar uit een printer rolt op het moment dat je't bestelt. Wellicht is het aantrekkelijker als je't als Ebook koopt en op je tablet leest, maar op papier is het wat flodderig. Het is gelukkig ook niet erg duur: op papier 13 ponden en digitaal (Kindle) 9,19 ponden. Voor dat geld laat ik het liever afdrukken.

Dit Engelstalige boek is te bestellen via: Amazon.co.uk

ISBN: 9781477560679