Wegenbelasting voor klassiekers: Wat gaan we doen?

Het is alweer een poosje onrustig in klassiekerland. Veel eigenaren maken zich zorgen en vragen zich af of ze nog wel met hun troetelwagen mogen rijden. De gemiddelde klassiekerschuur heeft de neiging zich te vullen naar mate het budget van de eigenaar het toelaat. De afgelopen jaren heeft de belastingvrijstelling voor klassiekers deze ruimte groter gemaakt, maar nu dreigt deze ruimte zomaar opgedoekt te worden.

Vroeger moest je wegenbelasting betalen zodat de aanschaf van een auto een duidelijke maandelijkse verplichting tot gevolg had. Aan de andere kant kon je toen een auto gewoon in de garage zetten en hoefde je pas belasting te betalen als je ermee reed. Zuinige mensen konden ook nog een zestigdagenkaart kopen, maar dat was nogal een administratief gedoe als je meerdere auto's had. Toen kwam de "houderschapsbelasting", maar gelukkig ook een vrijstelling voor oldtimers en was een oldtimer erbij aanschaffen ook heel makkelijk. Ik vermoed dat menige collectie is opgebouwd in die jaren. Met een enkele klassieker is het leed wellicht te overzien, maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die zich net die ene droomFiat kunnen veroorloven, maar zich nu afvragen of die hobby ze nu ontnomen zal worden.

Gelukkig lijkt het erop dat ook de politiek het niet zo bedoeld had. Het ging er niet om om alle liefhebbers uit hun oldtimer te slepen. Het zou komen van die recent geïmporteerde veelrijders. Auto's die door, met name Duitsland,waren afgevoerd omdat ze te vervuilend waren en die nu in ons landje ingezet werden als belastingvrije spaardiesels. Die imagoschade moet de oprechte Mercedes en Volvo-liefhebbers wel pijn gedaan hebben, maar ook de reputatie van de overige oldtimers verhuisde van onschuldig tijdverdrijf naar een voor sommigen verderfelijke bezigheid.

De getallen laten zien dat het iets minder ernstig was dan door sommigen werd gesuggereerd. Zelfs het Planbureau voor de Leefomgeving vermeldde dat de oldtimers van 30 jaar en ouder gemiddeld slechts 3.223 kilometer per jaar reden in 2011. Overigens reden oldtimers van 25 tot en met 29 jaar gemiddeld 7.806 kilometer. Dat is dus iets meer dan het dubbele en daar zit natuurlijk ook de pijn. Er zijn nog meer cijfers beschikbaar en ik raad u aan die cijfers dan ook maar eens te bestuderen, maar eigenlijk hoop ik dat dit niet gaat uitmonden in een getallenstrijd. In het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving is ook een stijging van het aantal oldtimers te zien en het aantal kilometers. Als ik naar de getallen kijk dan zie ik ook dat de grootste stijging in aantal auto's en kilometers zit in die groep van 25 tot 29 jaar. Deels is dat logisch: ze rijden beter en werden gemiddeld ook ouder dan de oudere groep, dus het is logisch dat die groep meer overlevers oplevert. Aan de andere kant is een verdubbeling van het gemiddelde aantal kilometers ten opzichte van de oudere groep wellicht teveel van het goede.

Men verzekert ons dat het niet de bedoeling is om alle oldtimers van de weg te halen, maar er wordt wel steeds geroepen dat het belastingvoordeel voor de veelrijders moet worden tegengegaan. De vrijstelling is bedoeld voor de liefhebber die relatief weinig rijdt. Iemand die zijn klassieker dagelijks gebruik zou wegenbelasting moeten betalen. Er wordt door sommigen gesproken over een 25-dagen kaart of een rittenkaart. Zo'n kaart kost natuurlijk wel weer zeker starttarief een boel registratie en administratie. Dat wordt met meerdere auto's weer een heel bedrag en gedoe. Een leeftijdsgrens van 30 jaar of zelfs een bevriezing van de datum, zoals in Engeland, zou ik een eenvoudige en logischer oplossing vinden. Gecombineerd met een kilometerbeperking van (bijvoorbeeld) 5000 kilometer zou dit makkelijk in te voeren en te controleren zijn. Tenslotte hebben de meeste oldtimerverzekeringen ook een dergelijke limiet en wordt bij de apk het aantal kilometers al genoteerd.

I hoop dan ook dat de Fehac een actieve deelnemer is in de gesprekken met de opstellers van het nieuwe plan. Ik maak me daar wel wat zorgen over omdat van de Fehac op dit moment niet goed vast te stellen is wat ze eigenlijk doen op dit vlak. Wordt er gelobbyd en met wie? De Fehac heeft al jaren de bezitters van auto's ouder dan 25 jaar als doelgroep. Die aandacht schuift vanzelf al naar 30, ook omdat de huidige 25 tot 30 jarige groep de voornaamste oorzaak lijkt te zijn van de huidige ellende. Binnen de Fehac-leden zal daar dan ook minder sympathie voor zijn. Dit kan als gevolg hebben dat de jongere klassiekers enkele jaren meer wegenbelasting gaan betalen, maar ze worden toch ook vanzelf ouder. Toch moeten ze daar de oldtimercollega's niet op aankijken, maar die rijders en handelaars die de oldtimer als "belastingsnoepje" hebben geëtaleerd.

Het is jammer dat we aan de discussie en afwegingen zelf niet mee kunnen doen, maar het valt nog meer te hopen dat deze beslissing niet in achterkamertjes wordt afgetikt. Daarom moeten de partijen, bestuurders en "Branche" zoals Fehac, Anwb, Knac, RAI en Bovag er in het openbaar over aangepord worden. U kunt dat ook zelf, via het bestuur van uw oldtimerclub of branchevereniging. Het gaat tenslotte ook om uw recht om tochtjes met uw oldtimer te maken!

Meer leesvoer:
Bericht van de overheid
Fehac persbericht mbt PBL rapport  
Fehac: de oldtimer en het milieu
Reactie van PBL op kritiek van Fehac
PBL-Milieueffecten van oldtimer
CBS-getallen