Ford Bronco verliest van Landrover Series one







Het zat er natuurlijk al aan te komen. Veel van mijn vrienden vroegen zich al af wat die Bronco eigenlijk in mijn garage deed. Sommigen durfden er zelfs iets over te zeggen, anderen zwegen maar. Je moet een ontspoord persoon tenslotte niet teveel tegenspreken.

Dat kan heftige reacties oproepen. Met de Bronco was eigenlijk niet zoveel mis en ik blijf het een geweldige auto vinden. Maar dan toch voor andere mensen. Zaken die ik iedere Jeep of Austin zondermeer zou vergeven, werden bij de Bronco frustrerende defecten. Kortom mij ontbrak de motivatie deze auto met de nodige liefde te dienen.
Dat het zo moest zijn, bewees de nieuwe eigenaar die na enkele weken adverteren de Bronco, glorieus bulderend onze straat uit reed. Zijn gezicht straalde en hij had al gemeld dat er grote plannen zijn voor deze Bronco. Ik denk dat Bronco hier een goed tehuis en een fraaie toekomst heeft gevonden!

Eigenlijk was ik van plan de Bronco niet te vervangen, zodat ik wat rangeerruimte in de garage zou hebben, maar mijn goede schoonvader dacht daar blijkbaar anders over en die gaf mij op mijn verjaardag een fraai modelletje van een Landrover, omdat hij in de modelletjesverzameling die nog niet gezien had. “Ook niet in de schuur” was vervolgens een onvermijdelijke gedachtensprong die ik met alle macht probeerde te onderdrukken. Er ontstonden visioenen van een offroad-tocht door de Alpen en onverharde paden in Engeland. Dus er werden Landrovers bekeken en boeken gelezen en het Internet werd afgeschuimd naar informatie. Ik had mijn zinnen eigenlijk op een Series Three gezet, maar de exemplaren die ik zag waren allemaal wat somber. Defender werd afgewezen als “ comfortabel, maar te modern”.


Tussendoor maakte ik een proefritje in een Series One: de ultieme Landrover toch voor mij. Dat proefritje viel wat tegen: stug en erg veel lawaai vooral. Ik besloot dat Series One niet inzetbaar was voor die Europa-expeditie. Toch bleef deze Landrover uit 1954 me het meeste intrigeren. Dit is zowat het eerste model Landrover dat de wereld veroverde! Geïnspireerd op de aloude Jeep en op zijn beurt weer de inspiratie voor Landcruiser, Patrol and Austin Gipsy. Allemaal auto’s die spannende en belangrijke dingen hebben gedaan en de fantasie van jongetjes en grote mannen prikkelen. Kortom: nog voordat de Bronco was uitgezwaaid stond de Landrover voor de deur. Sindsdien wordt hij vrolijk gebruikt voor allerhande tochtjes en toont zich een trouwe partner op de landwegen in de buurt.